A Pennsylvaniai Egyetem kutatói szerint a gyerekek tévézési szokásaikat a szülőkéről mintázzák, tehát a probléma gyökere az, hogy a szülők is sok időt töltenek tévézéssel. Hiába tiltja a szülő a gyerekét a tévétől, ha ő, mikor munka után hazamegy, rögtön a távirányítóhoz nyúl. Itt is, mint mindenben a szülő minta az irányadó. A kutatások arra irányultak, hogy a szülőkhöz viszonyítva mennyi időt töltenek a gyerekek a televízió előtt, és azt találták, hogy ha a szülők például négy órát töltenek tévézéssel, akkor a gyerekek hármat, ha pedig a szülők többet, akkor a gyerekek is többet.
Azt is megállapították, hogy a tiltás egyedül a 6-11 éves korú gyerekeknél működhet csupán, a nagyobbak zöme titokban tévézik, amiről a szülők nem tudnak.
Ebből a szempontból (is) nagy a szülők felelőssége, így ha a szülőknek sikerül lecsökkenteni a készülékek előtt töltött időt, akkor ez kihatással lesz a gyerekek tévénézéssel eltöltött idejére is.
A gyermekorvosok már korábban is figyelmeztették a szülőket, hogy két éves kor alatt semmiképp ne engedjék gyermekeiket a televízió elé, és a nagyobbak se tévézzenek napi két óránál többet. Ők olyan veszélyekre hívták fel a figyelmet, mint az elhízásra való hajlam és a járulékos betegségek (pl. szívproblémák). Elsősorban az egy helyben ülés az, ami káros, az inaktivitás, hiszen egy 5 évesnél fiatalabb gyermeknek csak akkor szabadna nyugodt helyzetben lennie, amikor alszik. Bár több szervezet szerint a televíziózás önmagában nem káros, vagyis nincs hatással a gyermek értelmi képességére, ám ezzel annyiban vitatkozni lehet, hogy ha tévézés helyett értelmesebb foglalkozásokkal múlatja gyermekünk az időt, például mondókázás, éneklés, verstanulás, társasjáték vagy a szabadban történő kerékpározás, amelyek mind aktív tevékenységek szemben a tévézés passzivitásával, akkor el tudjuk képzelni a különbséget, melyik hat jobban az értelmi fejlődésre. Természetesen, ha kontrollálva néznek a gyerekek televíziót, olyan műsorokat, amelyek tanító jellegűek, ismeretanyagot adnak át, akkor hasznos is lehet.
Egy másik tanulmány szerint a túlzott képernyőhasználat káros hatással van a gyermekek agyának fejlődésére, amit vizsgálatokkal támasztottak alá a kutatók. Figyelemzavarokat, hiperaktivitást, koncentrálási képesség vagy az empátia teljes hiányát figyelték meg. A kutatók szerint a televíziózás a szülőkkel való kommunikáció idejéből vesz el, amely három éves kor alatt döntő hatással van a gyermekek értelmi képességének fejlődésére.
Hat órát a tévé előtt
Egy nem régi brit felmérés szerint egy átlagos brit gyerek napi 6,1 órát (!) tölt a képernyő előtt, beleértve a televíziót, a számítógépet, a videojátékokat. A két év alatti korosztály csaknem fele már legalább két órát néz tévét vagy DVD-t – írja a www.hdplanet.eu.
„Nálunk a számítógép elsősorban munkaeszköz, hiszen otthon dolgozunk, ezt látják a gyerekeink is, és fel sem merült bennük, hogy azzal játszani is lehet vagy mesét nézni, míg az egyik unokatestvérük meg nem mutatta azt nekik. Később elmagyaráztuk nekik, hogy mi azt elsősorban munkaeszköznek használjuk, és így szokták meg. A televíziónál az alap csomagot választottuk, abban nincs mesecsatorna, így nem folynak egész nap a mesék” – mondja az egyik anyuka.
A gyermekpszichológusok ajánlása, hogy három éves kor alatt a gyerekek egyáltalán ne nézzenek televíziót, majd ők nagyon kis lépésekben növelnék maximum napi két órára a gyermek 16 éves korára. Felhívják a figyelmet, hogy ne legyen a gyermek szobájában készülék, amely még inkább lehetővé teszi számukra az ellenőrizetlen televíziózást.
A mai világban nem lehet teljesen elzárni a gyerekeket a tévétől vagy a számítógéptől, hiszen valahol úgyis találkozik vele, de leszorítani igenis lehet, legjobb, ha azzal, hogy alternatív szabadidő eltöltési szokásokat mutatunk nekik, például természetjárás, kézműves tevékenységek, a már említett verselés, mondókázás, néptánc, lovaglás, úszás, és a sort még hosszasan lehetne sorolni kinek-kinek az érdeklődése szerint.
Elnyerte tetszésedet bejegyzésünk? Ajánljuk figyelmedbe a témához kapcsolódó többi cikkünket is:
Médiafogyasztási és olvasási szokások
Mi zajlik a gyerekek agyában, ha tévéznek vagy számítógépeznek?
Gyerekek és a tv
Irányelvek tévénézéshez
Hozzászólások